AEROKLUB BIAŁOSTOCKI
Zaprasza na szkolenia lotnicze w sezonie 2023.
Zostań pilotem / skoczkiem spadochronowym.
Zrealizuj marzenia!

Szybowcowa

SEKCJA SZYBOWCOWA AB


Skład Zarządu sekcji:

Krzysztof Fedyk - przewodniczący

regulamin sekcji do pobrania po zatwierdzeniu przez ZAB

        Sekcja szybowcowa Aeroklubu Białostockiego skupia miłośników podniebnych przygód. Po zakończeniu szkolenia podstawowego, rozsmakowaniu się w szybownictwie można spróbować dalej rozwijać nabyte umiejętności. Tak naprawdę szkolenie podstawowe to maleńki krok w możliwościach jakie dają szybowce. Krok maleńki, ale chyba najważniejszy. Okazuje się, że podoba nam się to „bujanie w obłokach”, i nie bardzo wiemy co zrobić by móc dalej rozwijać swoja pasję.
 
        Po dopełnieniu formalności związanych z członkostwem w Aeroklubie otrzymujemy możliwość korzystania z klubowego sprzętu, według obowiązujących stawek za loty.  Następnie powinniśmy wybrać czy chcemy przynależeć do sekcji szybowcowej czy kontynuować latanie poza sekcją

Z przynależnością do Sekcji Szybowcowej wiążą się pewne obowiązki, związane głównie z opieką nad sprzętem na którym latamy ale także przywileje takie jak np.niższe stawki za loty.
Dodatkowo będąc w sekcji masz możliwość uczestniczenia na bieżąco w życiu Aeroklubu, otrzymywać informacje o ważnych sprawach, takich jak organizacja latania, dostępność sprzętu, itd.

Aby zostać członkiem sekcji szybowcowej należy:
- zapoznać się z regulaminem
- złożyć deklarację członkowską (wysłać mailem na adres sekcji)

Deklaracja do pobrania

Jak wspominałem, początki są trudne. Po zakończeniu szkolenia podstawowego uzyskujemy tzw. „trzecią klasę wyszkolenia” (status ucznia-pilota, do momentu zdobycia licencji). Na tym etapie potrafimy sami wystartować, wykonać krąg nadlotniskowy i bezpiecznie wylądować. Wiemy też co należy zrobić w sytuacji niebezpiecznej typu korkociąg czy spirala. Kolejne etapy szkolenia to doskonalenie celności lądowania, nauka lotów termicznych, doskonalenie procedur na wypadek sytuacji niebezpiecznych. Na każdym z tych etapów potrzebujemy instruktora, który cały czas za Nas odpowiada (także w przypadku lotów samodzielnych!). Z dostępnością do kadry instruktorskiej nie jest łatwo, choć oczywiście nie jest to niemożliwe. Wiadomym jest, że droga do licencji jest kręta i wymaga mnóstwa cierpliwości, zaangażowania i konsekwencji.
 

Członkowie sekcji szybowcowej po uzyskaniu licencji zaczynają latać na „własne konto”. Umiejętności nadal mamy stosunkowo niewielkie, ale potrafimy już utrzymać się w powietrzu kilka godzin i robimy to bezpiecznie! Kolejne szczeble lotniczego wtajemniczenia to przeloty szybowcowe, zaczynamy oddalać się od lotniska, coraz dalej, i dalej. W końcu okazuje się, że potrafimy wykonać przelot rzędu 100km. Sztandarową pierwszą trasą w Białostockim aeroklubie to trójkąt Białystok-Gródek-Knyszyn-Białystok.
 

Pierwszym większym wyczynem młodego pilota, w jego lotniczej karierze jest zdobycie Srebrnej Odznaki Szybowcowej, składają się na nią następujące wymagania:
- lot trwający ponad 5 godzin (od momentu wyczepienia),
- przewyższenie 1 000m (zdobycie wysokości w locie swobodnym np. na termice),
- przelot swobodny na odległość m.in. 50km (pomiędzy punktami trasy).

Regulamin dysponowania sprzętem szybowcowym należącym do AB
 

Lokaty Aeroklubu Białostockiego w  Rankingu OLC PLUS (zaczyna się zwrot?)

2023 miejsce 17, 
 2022 miejsce 14, 
2021 miejsce 35, 
2020 miejsce 24, 
2019 miejsce 21, 
2018 miejsce 12, 
2017 miejsce 13,


 2016 miejsce 2, 
2015 miejsce 1
2014 miejsce 1
2013 miejsce 2
2012 miejsce 2
2011 miejsce 1
2010 miesjce 1
2009 miejsce 4

 

Aktualna pogoda
CAŁA EUROPA
Statystyki
Szybowce:
Nalot w roku 2024
Najdłuższy lot w roku 2024
-
Najdłuższy przelot w roku 2024
- km
Najwięcej przelotów w roku 2024
- km